Trust the process..

I stort sätt alltid när jag målar har jag svårt att avluta projekt. Det finns två anledningar till detta, och de är på var sin sida av spektret kan man säga. Den ena är att jag blir så nöjd med min målning att jag är livrädd att fortsätta då jag tror att jag kommer förstöra den (jag har en målning som väntat på att bli klar nu i över ett år på grund av detta…). Den andra anledningen är att jag tycker att den istället är så fruktansvärt ful att jag ger upp.
Hittills har jag inget botemedel för anledning nummer 1 men för nummer 2 bestämde jag mig att försöka hitta ett sätt att komma igenom det. Mitt mantra ”Trust the process” går igenom mitt huvud ständigt när jag målar. Bara för att det är fult nu behöver det inte bli fult när det är klart. Men ibland hjälper det inte att bara säga det till sig själv så jag bestämde mig för att visa det för mig själv istället, genom att faktiskt dokumentera processen!

Så här kommer det. Min påskmålning – hur min process gick till och ett bevis för mig själv att det på riktigt är viktigt att lita på processen.

Skissa


Om jag inte målar löst och abstrakt så börjar jag med att skissa ut hur jag vill att det slutgiltiga målningen ungefär ska se ut. Det mesta av det här kommer suddas ut under processen men jag tar nästan alltid kort på detta stadiet så att jag kan använda det som referens när jag målar.
Detta stadiet ser det ofta ganska fint ut och jag blir nästan alltid sugen på att bara fylla i det med svar penna och kalla den klar – men inte idag!

Grunda


Här fyller jag i formerna med en ganska tunn grundfärg. På denna bilden testade jag att använda en urvattnad gouache vilket i och för sig funkade ok, men jag återvände till akvarell för resten av grunderna då jag tyckte gouachen torkade ut lite snabbare.
Denna delen tycker jag oftast är tråkigast då den tar längst tid och ser allmänt blaha ut. Jag brukar fylla i konturerna ganska hårt med en blyertspenna och sedan sudda ut det när jag målar den delen. När jag suddar så syns en tunn inbuktning där konturen var men jag sliper blyertsstrecket (som inte går att sudda ut ifall man målar över det).
Som ni ser är det ganska ojämnt men det gör inte så mycket då det senare kommer målas över med antingen en mörkare färg eller en svart penna.

Lagra


Nu börjar det ske lite magi så smått. Man skulle kunna tror att man kanske ska ha ett grundlager på alla former innan man börjar måla med fler lager… men jag började få lite halvt panik över att allt såg så fult ut så jag lämnade huvudmotivet och började köra några fler lager färg på blommorna och bladen istället för att höja mitt humör – och ja, det hjälpte.
Lite mer kontrollerade skuggor på blombladen och näckrosbladen blötte jag bara ner en gång och fläckade oregelbundet ner mörkade färg för att skapa lite djup.

Fler lager


Här ser man hur jag jobbar med att i steg sudda ut det jag skissat och ersätta det med färg. Nästan allt jag skissat inuti konturerna suddas bort helt för att sedan målas över. Men jag gillar att ha dem där så länge det går för att behålla hur jag vill att det ska se ut i huvudet så länge som möjligt… mitt minne är inte det bästa…

Omväxling


Det första svarta linjerna träder in. Jag blir ofta uttråkad när jag bara gör samma sak hela tiden så jag växlar ofta mellan att måla grundlager, större detaljer och mindre detaljer. Medan en sak torkar går jag på något annat. På det sättet minimerar jag också målningens tid i ”the ugly stage”. Här börjar blommorna och bladen se ganska bra ut men fisken ser platt och tråkig ut och jag har till och med börjat skissa fram lite nya idéer.

Stora detaljer


Detta var det absolut värsta stadiet för mig.
Jag var så nöjd med mina blommor och ville bara lämna de som de var – mjuka, fina, enkla. Men då jag redan bestämt mig för att inte avsluta något bara för att jag var rädd att förstöra det så fortsatte jag med att rita ut konturerna… jag hatade det. Så jag försökte låtsas som att jag inte precis förstört hela mina målning och bestämde mig för att rita dit fjällen på fisken… och jag hatade det. Jag var nära på att ge upp alltihop men började istället måla lite på bladen och upptäckte att dem i alla fall blev ganska bra. So on we went…

Konturer


Efter att ha gett blommorna lite mer konturer och detaljer började se ljuset i tunneln. Det blev inte riktigt så hemskt som jag tänkte för några minuter sedan. Det kanske kan bli en helt okej målning. Kanske ingen jag kommer hänga upp på väggen direkt men i alla fall en målning som jag kunde låta vara kvar i min sketchbok och titta på ibland medan jag tänker: ”Jag lärde mig i alla fall något av den här.”
Fisken tyckte jag fortfarande var tråkigt platt. Även med med konturer. Men som sagt – jag ville inte ge upp denna gången och det var jag glad att jag inte gjorde!

Smådetaljer


Såklart så glömde jag av hela grejen med att jag skulle fota allteftersom bilden tog form MEN här har jag lagt till fler smådetaljer och några highlights och jag blev tillslut klar. Blev den perfekt? Verkligen inte. Blev den precis som jag tänkte mig? Absolut inte! Blev jag nöjd? JA! Jag tycker faktiskt väldigt mycket om den och tror minsann att den ska pryda hedersplatsen på hemmakontoret i vår!

Den blev klar tillslut, och jag blev verkligen nöjd. Så nöjd så att jag nu ska fira med att titta på mitt absoluta favoritprogram och börja skissa på en till! Vem, vet den kommer kanske upp här någon dag den också.

Tack för mig, timotej!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.